Trackdays - Zelf Rijden Op Circuit

Wat Zijn TrackDays

Een trackday of een circuit dag is een georganiseerd evenement waar deelnemers met een auto of motor kunnen rijden op een circuit. Een trackday is de ideale gelegenheid om op een veilige en legale manier snel met je auto te kunnen rijden.  Er heersen geen snelheidslimieten.  Wel is het zo dat er op een trackday meestal uitdrukkelijk geen competitie mag gehouden worden. Racen, om ter snelste rondjes afleggen e.d. zijn dan ook verboden.

Deelnemen aan een trackday kan tegenwoordig op bijna alle circuits. De meest gangbare eisen voor deelname zijn een rijbewijs en het betalen van inkom.  Meestal geldt er ook een minimum leeftijd van 16 jaar voor passagiers.

 

Het verloop van een trackday verschilt per organisator.  Op sommige dagen worden de deelnemers ingedeeld in groepen al naargelang hun ervaring. Er mag dan per groep om de beurt gereden worden.  Daarnaast zijn er ook trackdays die gereden worden onder het zogenaamde Open Pitlane principe. Hierbij zijn er geen groepen en kan iedereen op elk moment het circuit op. Deze Open Pitlane Trackdays zijn meestal iets duurder in prijs, maar men krijgt per slot van rekening ook meer circuit tijd.

Een trackday is een geschikte setting om voertuigbeheersing en  rijvaardigheden te verbeteren. Men kan er in een geschikt kader leren hoe een voertuig zich gedraagt op de limiet. De kennis en ervaring die deelnemers tijdens een trackday opdoen heeft vaak een positieve invloed op hun verkeersveiligheid.

De nadruk ligt echter voornamelijk op plezier maken. Het is een gezellige dag waar gelijkgezinden in een veilige omgeving komen genieten van autosport.

TrackTime biedt:

Tijdens trackdays biedt TrackTime de volgende diensten aan:

Waar En Wanneer Zijn Er Trackdays

Een compleet overzicht van alle beschikbare trackdays vindt u in onze trackday kalender.
Hierin staan alle circuitdagen op de dichtstbijzijnde circuits vermeld.

 

trackday-kalender-spa-francorchamps-zolder-nurburgring-zandvoort

Waarom trackdays?

Vandaag de dag zijn er nog weinig plaatsen waar je ‘rijbewijs veilig’ het uiterste uit je auto kan halen.
Overal vindt je flitscamera’s of trajectcontroles.
Verder is het op de openbare weg ook simpelweg te druk geworden om nog verantwoord de limieten van je wagen op te zoeken.
Wil je toch testen tot wat jij en je auto in staat zijn? Dan zijn trackdays de ideale setting om dat te doen!

Met wat voor auto kan je deelnemen?

In principe kan je met iedere auto die technisch in orde is deelnemen.
Niet iedere auto is natuurlijk even geschikt om te rijden op een circuit.
Maar dat betekent niet dat je enkel met een dure sportwagen van het type Ferrari of Porsche kan gaan rijden. Veel trackday bezoekers hebben een simpel oud Golfje waarmee veel plezier beleven.
Ook als je geen eigen auto hebt en toch wil rijden kan dat door een trackday auto te huren.

 Kan ik ook deelnemen aan een trackday?

Als je ouder bent dan 18 en een geldig rijbewijs hebt kan je in principe deelnemen aan iedere trackday.

Voorbereiding

Voor je aan een trackday deelneemt zorg je best dat je goed voorbereid bent.
Dat begint met je auto klaar te maken voor de zware taak die hem te wachten staat.
De remmen, banden, motor en het onderstel van je auto krijgen het zwaar te verduren tijdens een trackday.

  • Banden: de belangrijkste factor om je auto op de baan te houden. Zorg ervoor dat je bandenspanning wat lager is dan gewoonlijk voor je van start gaat. De temperatuur van de banden en dus ook de druk zal namelijk aanzienlijk stijgen na een aantal ronden op hoge snelheid.
  • Remmen: Snel rijden is leuk is en uiteindelijk waar je voor komt op een trackday, maar als je remmen het begeven is het meestal meteen einde oefening. Je remmen kunnen dus best in prima staat zijn.
  • Motor: Ook de motor gaat het flink te verduren krijgen, check dus zeker je oliepeil en koelvloeistof voor je komt rijden.
  • Sleepoog: Als het toch om één of andere reden misgaat moet je snel van het circuit kunnen getakeld worden. Iedere auto moet daarom minstens van 1 en liefst 2 sleepogen voorzien zijn.
  • Spiegels: Je kan dan misschien wel de snelste piloot van de dag zijn, toch heb je spiegels nodig om te zien wat er zich achter je afspeelt. Daarom; iedere auto moet minstens één spiegel aan iedere kant hebben.
  • Veiligheidsgordels: Zonder veiligheidsgordels aan mag je niet de baan op, zorg er dus voor dat je ALTIJD jou en je passagiers gordel hebt vastgeklikt!
  • Helmen: Enkel met je helm goed vastgesnoerd mag je het circuit op.

Trackday Regels

Om een trackday in goede banen te leiden zijn er een aantal regels die gelden op het circuit.
Denk hierbij aan inhaal regels, hoeveel geluid een auto mag produceren, regels met betrekking tot de veiligheid enz. Verder wordt er gebruik gemaakt van de gebruikelijke vlagsignalen die je in de autosport tegenkomt.

Hoe ziet zo’n dag eruit?/Hoe verloopt een trackday?

De gemiddelde trackday heeft een vast verloop:

  • De inschrijving;
    voor je het circuit op mag dien je jezelf in te schrijven bij de organisatie van de trackday. Meestal krijg je dan een armbandje mee en wat stickers met nummer die je op de auto moet plakken. Het armbandje dien je dan te laten zien aan de marshalls voor je de baan opgaat zodat zij weten dat je inkom hebt betaald.  Vaak moet er ook nog een transponder mee in de auto zodat er kan vastgesteld worden of je auto al dan niet te veel geluid produceert.
  • De Briefing;
    Bij de meeste trackdays krijgen de bestuurders een briefing voor er kan begonnen worden met rijden. Tijdens zo’n briefing wordt er uitgelegd wat de regels van de dag zijn. Dit gaat van waar je het circuit op en af kan tot inhaalregels. Wat de vlaggen inhouden die er worden getoond op het circuit en zo verder.
  • Circuit Rijden:
    Na de briefing mag je het circuit op. Meestal wordt er rond 9u gestart. De dag eindigt rond 18u.

Open Pitlane vs. Sessies

Hoe het rijden zelf verloopt hangt af van organisatie tot organisatie.
Bij sommigen kan je de hele tijd de baan op. Dit noemt men het ‘open pitlane’ principe.
Bij anderen worden de deelnemers opgesplitst in groepen. Deze worden dan om de beurt toegelaten op het circuit. Vaak worden de groepen gebaseerd op snelheid.  Zo heb je dan bijvoorbeeld een ‘trage’ en een ‘snelle groep’.
Bij het open pitlane format heb je dus meer track time dan bij trackdays die in sessies worden opgedeeld.

Wat Kost Een Trackday?

De prijs die je moet betalen om deel te nemen aan een trackday varieert heel erg van organisatie tot organisatie. Zo kan het perfect zijn dat je voor een trackday op bijvoorbeeld spa francorchamps de ene dag 500€ aan inkom betaalt terwijl je de volgende dag voor evenveel track time 1000€ kwijt bent.
De reden hiervoor is dat er veel verschillende organisatoren zijn die allen andere prijs formules hanteren.
Over het algemeen komt het er op neer dat je op goedkopere dagen meer deelnemers hebt en op duurdere minder.
Naast de circuit inkom zijn er uiteraard nog zaken waar je rekening mee dient te houden.
Denk bijvoorbeeld aan brandstofverbruik, banden en remmen slijtage. Maar ook het eventuele transport van je auto naar het circuit. Als je wil rijden in het buitenland komt daar mogelijk ook nog een hotel overnachting  bij.
Als je alles bij elkaar telt kom je al gauw op 1000€ voor een dagje plezier maken op circuit.
Goedkoop is het dus niet echt…

Vrijwaring

Rijden op een circuit aan hoge snelheid komt niet zonder gevaar. Iedere deelnemer aan een trackday zal daarom dan ook een vrijwaring moeten ondertekenen alvorens hij met zijn auto of als passagier de baan op mag. In deze vrijwaring staat meestal dat de deelnemer erkent dat datgene wat hij gaat doen gevaarlijk en zelfs potentieel dodelijk is en dat hij de organisatie en andere deelnemers niet verantwoordelijk zal houden voor gebeurlijke ongevallen die kunnen voortvloeien uit deelname aan de trackday.

Vrijwaring pdf: trackday deelname vrijwaring

Instructie

Wie deelneemt aan een trackday wil natuurlijk niet al in de eerste bocht in de vangrail hangen. Toch zijn er iedere trackday deelnemers die hun auto finaal afschrijven door een grote klapper.
Snel rijden op een circuit is namelijk een heel andere kunst dan het rijden op de openbare weg. Het remmen, het terugschakelen en het insturen van bochten, je kan het allemaal niet vergelijken met een gemiddeld ritje in het verkeer.
Als je daarom voor de eerste keer gaat rijden op een trackday is het verstandig om instructie te nemen. Een goede instructeur die je begeleid bij je eerste meters op een circuit is goede investering.
Je verkleint niet alleen de kans op een ongeval maar je versnelt je leercurve.  Je wordt dus veiliger én sneller!

Wie organiseert trackdays?

Er zijn honderden trackday organisatoren.  Sommigen zijn kleine clubs, anderen zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in het organiseren van dit soort evenementen.
In België hebben we bijvoorbeeld Curbstone Events, één van de beste trackday organisatoren met trackdays op Spa Francorchamps en vele andere top circuits in heel Europa.
In Duitsland is er Pisten Club. Zij organiseren trackdays op de Nurburgring, Hockenheim  en dergelijke.
Zo heeft ieder land wel een aantal organisatoren die elk hun eigen trademarks hebben. De ene organisator richt zich bijvoorbeeld meer op de ervaren piloot terwijl de andere zich meer focust op exclusiviteit.

Wil je zelf deelnemen?

Neem gerust vrijblijvend contact met ons op en dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

Contact Us

Stuur ons een bericht. We nemen spoedig contact met u op!

Not readable? Change text. captcha txt