Algemene regels

 

  • BESTUURDERS – De bestuurders moeten minstens 18 jaar oud zijn en beschikken over een geldig rijbewijs.
  • PASSAGIERS – Passagiers moeten minstens 16 jaar oud zijn.
  • VEILIGHEIDSBRIEFING – Het bijwonen van de veiligheidsbriefing is verplicht voor iedereen die het circuit op gaat als bestuurder. De briefings worden georganiseerd voor het circuit geopend wordt. Na het bijwonen ervan krijgen de bestuurders een armbandje. Als iemand de briefing niet bijwoont, krijgt hij/zij ook geen armbandje en zullen de officials hem/haar de toegang tot het circuit weigeren.

 

  • Geen onnodige stops, niet rijden in de tegenovergestelde richting of geen onveilige manoeuvres in het algemeen. Deze zullen leiden tot een onmiddellijke verwijdering van het circuit en uitsluiting zonder terugbetaling van de inschrijvingsgelden.
  • Respecteer de geldende snelheidslimiet in de pits.
  • Niemand gaat het circuit op zonder de uitdrukkelijke toestemming van de baancommissarissen.

Traag rijden is NIET gevaarlijk. Het zijn de bestuurders die van de ideale rijlijn AFWIJKEN die een gevaar betekenen. Wees dan ook aandachtig tijdens de kennismakingsrondes wanneer de instructeur u de lijn toont die u zult moeten volgen.

Wanneer snellere bestuurders u willen inhalen, dan is het HUN VERANTWOORDELIJKHEID van die lijn af te wijken en veilig verder te rijden.
De bestuurder die ingehaald wordt, mag op geen enkele wijze gehinderd
worden. Degene die INHAALT moet er zeker van zijn ver genoeg voorbij de
trage auto te zijn alvorens naar de ideale rijlijn terug te keren.

Als u ingehaald wordt, blijf dan rustig en doe alsof de ander er niet is.
Staar u ook niet blind op de achterzijde van snellere auto’s die u inhaalden,
maar doe gewoon uw eigen ding.

Als u in een snelle auto rijdt, maar weet dat u anderen ophoudt in de bochten, laat hen dan toch inhalen op de rechte stukken. Uw ego laat u beter thuis.

Zolang iedereen op dezelfde lijn blijft en snellere bestuurders hun hoofd gebruiken en in veilige zones inhalen, dan wordt het zeker een FANTASTISCHE dag.

 

Inhalen

Tenzij anders vermeld:

Niet inhalen in bochten.

Niet inhalen in remzones.

INHALEN kan zowel LINKS als RECHTS.

TRAGERE AUTO’S blijven best op de ideale rijlijn.

SNELLE AUTO’S halen tragere in door de ideale rijlijn even te verlaten.

Elk inhaalmanoeuvre moet netjes gebeuren. Het is de verantwoordelijkheid van de SNELLERE auto om fair in te halen en de ingehaalde auto niet te dwingen tot ingrijpen.

 

Commissarissen en vlaggen

Er zijn op het circuit meer dan voldoende commissarissen om u de hele dag
lang te begeleiden op het circuit. Respecteer a.u.b. de VLAGGEN die ze gebruiken en u tonen. U dient de vlaggen die de commissarissen tonen ALTIJD te respecteren!

  • GROENE VLAG: start of herstart van de sessie, vertrek
  • GELE VLAG: gevaar vóór u, vertraag en STEEK NIET MEER VOORBIJ
  • BLAUWE VLAG: er nadert een snellere wagen (die u zal voorbijsteken)
  • RODE VLAG: sessie stilgelegd, vertraag, keer terug naar de pit, STEEK NIET MEER VOORBIJ
  • GEBLOKTE VLAG: einde van de sessie, vertraag, keer terug naar de pit, STEEK NIET MEER VOORBIJ

Als u om welke reden dan ook wil afwijken van de ideale lijn en met uw wagen naar de zijkant van het circuit wil, bijvoorbeeld om doorgang te verlenen aan snellere wagens, gebruik dan goed op tijd uw richtingaanwijzers.

Als u met opzet trage rondjes rijdt (opwarmrondjes, afkoelrondjes, met een beschadigde wagen terug naar de pit rijden…): blijf dan met uw wagen die
“trager is dan normaal” aan de zijkant en zet uw waarschuwingsknipperlichten aan totdat u terug in de pitlane bent.

 

Persoonlijke voorbereiding

Kom goed uitgerust, met een volle maag en voldoende gehydrateerd naar het circuit, klaar voor een dag vol plezier! Pas de avond voordien alles in orde maken is GEEN goed idee.

Wees nuchter. Het gebruik van drugs, alcoholische dranken of elk middel dat een invloed heeft op de rijvaardigheid tijdens de circuitdag is not done en zelfs verboden!

 

Beschermende kledij

Er is een gezegde dat mooi samenvat waarover het hier gaat: “Kleed je voor een crash, niet voor de rit.” Dit zeggen we niet om je bang te maken, maar vraag jezelf eens af wat je zou willen dragen ALS je zou crashen. Dit geldt voor iedere keer dat je een circuit betreedt.

 

  • HELM – Een ONBESCHADIGDE helm die goed past, zowel voor de BESTUURDER als voor de PASSAGIER.
  • MOUWEN – Draag een hemd of een jasje met lange mouwen. In het geval van een crash kunnen uitklappende airbags brandwonden veroorzaken op onbedekte armen of benen.
  • BROEK – Een korte broek is niet toegestaan.
  • SCHOENEN – De bestuurder en de passagier moeten comfortabele, gesloten schoenen dragen. Slippers zijn niet toegelaten. Voor de bestuurders zijn schoenen met een dikke, geprofileerde zool absoluut geen goed idee aangezien ze de bediening van de pedalen en het snelle wisselen tussen gas- en rempedaal kunnen bemoeilijken.

 

 

Aanbevolen kleding

  • HANDSCHOENEN – Handschoenen met volledige vingers die GEEN ONBEDEKTE huid laten aan handen of polsen.
  • MOUWEN – trek een hemd of een jas met lange mouwen aan. In geval van een aanrijding kunnen ontploffende airbags huidwonden veroorzaken op onbedekte armen of benen.
  • RACEPAK – als u regelmatig op circuit rijdt, overweeg dan om u een racepak en raceschoenen aan te schaffen: ze zijn tegenwoordig heel comfortabel en bieden meer bescherming.
Contact Us

Stuur ons een bericht. We nemen spoedig contact met u op!

Not readable? Change text. captcha txt