Spa Francorchamps Driving Experience Zelf Rijden Op Circuit Spa Francorchamps Met TrackTime - Ervaar het mooiste F1 circuit ter wereld
Spa Francorchamps Driving Experience - Zelf Rijden Op Circuit Spa Francorchamps Met TrackTime - Ervaar het mooiste F1 circuit ter wereld

Sneller dan Silverstone en uitdagender dan Suzuka.
Het F1 circuit van Spa Francorchamps is voor vele piloten  de mooiste baan ter wereld.
Wereldberuchte bochten als Eau-Rouge, Raidillon en Blanchimont maken van dit circuit een echte uitdaging.

Een ronde over het snelle en heuvelachtige parcours is pure sensatie!

Het circuit bezit alle faciliteiten en veiligheidsvoorzieningen van een modern F1 circuit gecombineerd met de vloeiende eigenschappen van een ouderwetse racebaan die de natuurlijke glooiingen van het landschap volgt.

Spa-Francorchamps is één van de twee circuits die je als autosportliefhebber moet gereden hebben, de ander van de twee is natuurlijk de nurburgring die slechts 100km verderop ligt.

Wil u zelf rijden op Circuit Spa Francorchamps?

Dat kan met TrackTime!

Mogelijkheden Zelf Rijden Circuit Spa Francorchamps

Als u zelf wil rijden op Circuit Spa Francorchamps dan heeft u twee mogelijkheden. Ten eerste zijn er de Public Driving Experience dagen die het circuit zelf organiseert. Verder zijn er private trackdays die georganiseerd worden op vele dagen per jaar.

Spa Francorchamps Public Driving Experience

Deze dagen worden door het circuit zelf georganiseerd.
Er wordt gereden in sessies van 25 minuten. Je kan 4 tot max 6 sessies boeken per dag.
Per jaar zijn er ongeveer zeven beschikbare dagen.

De data voor 2018 zijn:

  • Maandag 2 april
  • Zondag 6 mei
  • Maandag 11 juni
  • Donderdag 19 juli
  • Vrijdag 3 augustus
  • Zondag 21 oktober
  • Zaterdag 10 november

Spa Francorchamps Trackdays

Algemene trackdays zijn een goed alternatief als u op zoek bent naar meer rijtijd en meer waar voor uw geld. Er zijn tal van dagen beschikbaar per jaar, gemiddeld een stuk of 50. We hebben een volledige Spa Francorchamps trackday kalender waarop u een overzicht krijgt van alle dagen.

Hieronder een selectie van de meest interessant dagen:

  • Dinsdag 26 juni
  • Maandag 16 juli
  • Dinsdag 17 juli
  • Maandag 25 september
  • Zondag 11 november

Info Spa Francorchamps Public Driving Experience

De Spa Francorchamps Public Driving Experience dagen zijn ideaal om  een eerste ervaring met het zelf rijden op Circuit Spa Francorchamps te hebben.  Deelnemers kunnen tot aan 4 runs per dag deelnemen. Al naargelang beschikbaarheid is dit uit te breiden naar 6 runs per dag.

De inschrijving kan vanaf 8u in de Loge aan de Eau Rouge.
Hier vindt ook de verplichte piloten briefing plaats.

Prijzen PDE Spa

  • Forfaitair bedrag voor 4 runs van 25 minuten : 290€
  • Passagiersbandje: 40€ ( max 3 per voertuig)
  • Helmhuur: 20€
  • Extra piloot: 50€ per piloot
  • Bijkomende run van 25 minuten ( volgens beschikbaarheid) : 80€
  • Eén run: 100€

 

Adres gegevens Circuit Spa Francorchamps:

  • Straat + nr : Route du Circuit 55
  • Stad: Stavelot
  • Postcode: 4970
  • Land: België

Data Spa Francorchamps Public Driving Experience 2018:

DatumStart/Eind Uur
Maandag 2 April9u - 16u30
Zondag 6 Mei13u - 18u
Maandag 11 Juni9u - 16u30
Donderdag 19 Juli9u - 16u30
Vendredi 3 Augustus9u - 16u30
Zaterdag 10 november9u - 16u30

Spa Francorchamps PDE Deelname Voorwaarden

Alle serievoertuigen zullen worden aanvaard zolang ze het geluidsniveau van 103dB niet overstijgen. Meting volgens de gangbare regels aan de uitgang van de uitlaat.

>>> Elk voertuig moet conform zijn aan Wegcode en een geluidsniveau respecteren van maximaal 105 db. Een strenge controle zal worden uitgevoerd aan de uitlaat: gemeten met een geluidsmeter op 1 m van de uitgang van de uitlaat, in een hoek van 45° en met de motor draaiende op 75% van het maximale motortoerental. (om misverstanden te voorkomen moet u een technische specificatie van de constructeur kunnen voorleggen).

Een sticker “DB” zal op uw voorruit geplakt worden.

Alleen banden met een minimum van 1mm profiel worden toegelaten !! Slechts straatbanden in perfecte staat worden op de baan geaccepteerd!!

Verhoog uw bandendruk (+/- 200gr hoger)

Voorzie een sleephaak aan de voorzijde

Regel alle Spiegels

Verwijder alle voorwerpen die niet vast zitten in de auto / kofferbak

Let op uw benzine-, olie- en waterpeil

Controleer uw remmen

De volgende voertuigen worden niet aanvaard :
– Prototypes en eenzitters
– Monospaces – motorhomes – bestelwagens – SUV
– Voertuigen met minder dan vier wielen
– Competitievoertuigen

– Voertuigen uitgerust met ‘slick’ banden (glad competitierubber zonder profiel).
– Cabriolet zonder veiligheidsbeugel

Het is erg belangrijk om uw bandenspanning goed te controleren alvorens u zich op de piste begeeft. Gebruik de voorschriften van de constructeur en informeer u bij uw garagehouder.

VOORWAARDEN VOOR TOEGANG TOT DE PISTE VOOR PILOTEN EN PASSAGIERS

De piloot moet minimaal 18 jaar oud zijn en in het bezit zijn van rijbewijs B, welke hij ook moet kunnen overhandigen.
De piloot en de passagier moeten in orde zijn met de inschrijving en ‘schadeclaims formulier’ ondertekend hebben.
Verplichte uitrusting voor zowel de piloot als voor de passagier : de helm en het dragen van de veiligheidsgordel.

Maximum 1 piloot et 1 passagier per auto.

De passagier kan zijn armbandje aan de prijs van 40€/stuk in de Duplex loge nr. 1 kopen (max. 3 armbandjes per auto
De passagier moet minimaal 16 jaar oud zijn.
De Identiteitskaart dient als bewijs ter plaatste getoond te worden.

  • De toegang tot de piste verloopt via de Pitlane, aangegeven tijdens de briefing.
  • Aan het einde van elke sessie, zullen de rode lichten van de commissarisposten branden en zal er met de rode vlaggen gezwaaid worden. Alle deelnemers moeten dan onmiddellijk via de Pitlane naar de paddocks terugkeren, en dit met een gematigde snelheid. Dezelfde procedure kan ook worden uitgevoerd omwille van veiligheidsredenen.
  • Een deelnemer die in panne valt op het circuit, moet zijn voertuig zo dicht mogelijk bij de railing of de muur plaatsen en vervolgens achter de vangrail wachten tot het einde van de sessie, zodat het interventievoertuig hem kan ophalen.
  • Het is strikt verboden om op het circuit te rijden in tegengestelde richting, of om achterwaartse beweging te maken.
  • De toegelaten snelheid in de Pit Lane is maximaal 60 km/u. De toegelaten snelheid in de Paddock is maximaal 30 km/u.
  • In geval van ongelukken, mogen alleen de voertuigen van de veiligheidsdiensten, met aan boord het materiaal, het personeel en de urgentiearts, de piste betreden voor dienstverlening.
  • Het aantal wagens op de piste wordt enkel door de organisatie bepaald, afhankelijk van de weersomstandigheden
  • Respecteer de vlaggensignalisatie van de Marshalls
  • respecteer een veiligheidsafstand ten opzichte van iedere auto
  • Volgen van auto’s, gevaarlijk inhalen of groeps-rijden / peloton is ten strengste verboden en wordt onmiddellijk bestraft door het stoppen van de race. De betrokken auto’s mogen vervolgens niet meer de baan op.
  • Inhalen: enkel in rechte lijnen toegestaan, de langzamere auto moet de snellere zonder hinder laten inhalen


	

Beschikbare Auto’s Spa Driving Experience

 

Bij het kiezen van een auto om zelf mee te rijden op het circuit van Spa Francorchamps kan u kiezen uit twee verhuur formules:

Basic rental : huur van auto met verzekering en onbeperkte kilometers
All- in rental: huur van auto met verzekering, onbeperkte kilometers, entree voor het circuit en brandstof

BMW E36 325i

bmw 325i race auto verhuur circuit spa francorchamps zolder nurburgring zandvoort
  • Basic rental: 999€
  • All- in rental: 1395€

Reserveer deze auto!

BMW E36 328i

drive-spa-francorchamps-driving-experience-tracktime-bmw-m3
  • Basic rental: 1199€
  • All- in rental: 1640€

Reserveer deze auto!

BMW E36 M3

bmw m3 e36 race auto verhuur circuit spa francorchamps zolder nurburgring zandvoort
  • Basic rental: 1399€
  • All- in rental: 1895€

Reserveer deze auto!

BMW E46 M3

BMW M3 E46 trackday race auto verhuur zelf rijden op circuit spa francorchamps zolder nurburgring zandvoort
  • Basic rental: 2099€
  • All- in rental: 2595€

Reserveer deze auto!

Algemene Info Circuit Spa Francorchamps

Geschiedenis

 

Voor het eerste circuit van 14 km werd vanaf 1921 gebruikgemaakt van de openbare weg tussen Francorchamps en Malmedy tot Burnenville, daar

na de weg naar Stavelot tot Masta en vandaar via de Route de l’ Eau rouge naar Francorchamps. De eerste wedstrijd voor motoren werd georganiseerd in 1921, de eerste autorace kwam er in 1922. In 1924, één jaar na Le Mans, vond de eerste 24-urenwedstrijd voor auto’s plaats.

Vanaf 1950 werd jaarlijks de Grand Prix Formule 1 van België georganiseerd. Na enkele dodelijke ongevallen in de jaren 60 werd het protest van de piloten tegen het ultrasnelle en onveilige circuit steeds groter, in 1969 bleef de F1 voor het eerst weg, en in 1970 werd voorlopig de laatste Grand Prix gereden. In afwachting van de bouw van een vernieuwd circuit zou België het ook in 1971 zonder F1 moeten stellen, daarna werd uitgeweken naar de circuits van Nijvel (in 1972 en 1974) en Zolder (1973, 1975 tot en met 1982 en 1984). Andere races zoals de 24-urenwedstrijd en de 1000 km van Spa-Francorchamps bleven echter doorgaan op het oude tracé, tot in 1979 het vernieuwde, ingekorte en bochtigere circuit, van 7 km lengte in gebruik genomen werd.

Op het circuit werd overigens ook de Grand Prix-wegrace van België verreden, een wedstrijd voor de Grand Prix motorfietsen.

Omdat aanpassingen aan stands en in verband met de veiligheid nog niet uitgevoerd waren, kwam de Grote Prijs van België F1 echter pas in 1983 terug naar Francorchamps. De nieuwe start verliep niet bepaald vlekkeloos, de race diende bij een eerste poging uitgesteld te worden tot het najaar, omdat de F1 wagens het nieuwe, maar duidelijk niet op zijn taak berekende asfalt aan flarden reden. Enkel de Formule 3000-wedstrijd die op zaterdag als voorprogramma voorzien was werd gereden. Deze blamage kreeg in België al meteen een communautair tintje, aangezien de aanpassingswerken grotendeels met overheidsgeld waren uitgevoerd, waarbij het circuit van Zolder (in Vlaanderen) zich benadeeld voelde tegenover het Waalse Francorchamps, was er in Vlaanderen behoorlijk wat leedvermaak. In het najaar lukte het dan toch. In 1984 organiseerde Zolder een laatste keer de Grand Prix, waarna hij tot op heden zijn stek vond in Francorchamps.

 

Tot 2000 bestond ook het nieuwe tracé nog voor zowat de helft uit gewone rijkswegen, open voor het gewone verkeer buiten de wedstrijddagen. Enkel het stuk van “Les Combes” tot net voor “Blanchimont” was uitsluitend voor het racen bedoeld. Sinds 2000 is het circuit echter een permanent afgesloten racecircuit en werd een nieuwe openbare weg aangelegd ten oosten van het circuit.

Motoren, race- en toerismewagens die gereden hebben op het circuit kunnen bekeken worden in het museum van het circuit te Stavelot.

Ligging

 

Het circuit van Spa-Francorchamps wordt door veel coureurs beschouwd als het mooiste circuit ter wereld. Het is ondanks de vele vernieuwingen nog steeds een authentiek en oud racecircuit dat de natuurlijke glooiingen van het landschap volgt.

Er zijn twee pitlanes in Francorchamps. De oorspronkelijke pitlane ligt beneden na “La Source” en voor de “Raidillon” met de uitgang na die bocht, de nieuwe, die gebouwd werd voor de Formule 1, begint bovenaan halverwege de “Bus stop” met de uitgang vlak na “La Source”.

De “Raidillon aan de Eau Rouge”, vaak foutief slechts “Eau Rouge” voor de gehele bochtencombinatie terwijl dat slechts het kleine knikje onderaan de heuvel is, is wellicht het meest beroemde en beruchte stukje Francorchamps. Het is een prachtige lange bocht, net na de oude pitlane, die de renners rechts naar boven het dennenbos inleidt. Deze bocht wordt als alles goed gaat “volgas” genomen.

De La Source is een onvervalste hairpin, zoals gezegd net voor de oude pitlane. De bocht gaat rechts naar beneden en hier staan de piloten zo goed als stil.

De Busstop is misschien de meest omstreden bocht van allemaal. Het is een chicane die werd ontworpen om de gemiddelde snelheid naar beneden te halen. De naam voor de chicane is afgeleid van een typisch Belgisch probleem. Het circuit had geld nodig voor de aanleg van de chicane, zonder die chicane zou de Formule 1 van Spa verdwijnen. Om geld te krijgen van de overheid was het grote probleem. De Vlaamse parlementariërs weigerden geld vrij te maken voor Spa, want zij zagen kansen voor het (Vlaamse) circuit van Zolder om weer Formule 1 te gaan organiseren. Toen heeft men geld aangevraagd voor een bushalte en opslagplaats voor strooizout (dit gedeelte van het circuit was toen openbare weg), dat geld kregen ze en vervolgens is de chicane aangelegd.

In 2003 verdween de Grote Prijs van België voor een jaar van de kalender onder druk van F1-baas Bernie Ecclestone omdat België niet langer tabaksreclame toeliet. Na veel heisa kwam er een politiek compromis uit de bus zodat er vanaf 2004 weer F1-wagens rijden in de Ardennen.

Geheel de infrastructuur op en langs het Circuit van Spa-Francorchamps werd anno 2007 vernieuwd. Ook enkele stukken van het tracé werden heraangelegd. Zo is de befaamde Busstop-chicane vervangen door een bocht van 90° naar rechts, die ook toegang geeft tot de vernieuwde pitsingang, terwijl men vroeger, vooraleer men de Busstop links opreed, rechtdoor naar de pitsstraat reed. Deze vernieuwingen kwamen er onder druk van de FIA en Bernie Ecclestone, als voorwaarde om de Belgische Formule I-Grand Prix terug op de kalender te zetten. In 2006 was er geen Grand Prix, onder andere omwille van de achterop hinkende infrastructuur, vooral in vergelijking met de recenter aangelegde circuits.

Contact Us

Stuur ons een bericht. We nemen spoedig contact met u op!

Not readable? Change text. captcha txt
× Chat